VVD Hoorn: Duur bureau niet nodig voor Slogan

ingevoerd op 19-8-2007

Een duur bureau inhuren om een slogan voor de stad Hoorn te bedenken was eigenlijk niet nodig. Dit laat de VVD-fractie weten in een brief aan B&W. Volgens fractievoorzitter Van Lunteren heeft dit feestjaar al een goede slogan opgeleverd dankzij de Stichting Hoorn 650: ”Hoorn moet je voelen!”

Lees hier zijn brief:

Aan het College van Burgemeester & Wethouders van Hoorn
Nieuwe Steen 1
Hoorn

 
Hoorn, 17 augustus 2007 
 
Betreft: Vragen ex Art. 43 RvO m.b.t. Brand Name / Slogan voor Hoorn
 
Geacht College,
 
Al langere tijd wordt gesproken over de noodzaak dan wel de wenselijkheid voor Hoorn een zogenaamde Brand Name / Slogan te (laten) bedenken. Onder die vlag zou de promotie en marketing van onze mooie stad dan krachtdadig aangepakt kunnen worden.

In diverse nota’s en beleidsstukken is dit onderwerp ter sprake gebracht. Zowel Raad als College hebben bedoelde noodzaak dan wel wenselijkheid onderschreven.
Alleen het bedenken van een kreet voor Hoorn is op zich niet voldoende, er moet ook worden nagedacht hoe die krachtdaige aanpak vorm kan worden gegeven en onder welke randvoorwaarden dit kan worden gedaan.

 
Vanuit die achtergrond is aan Grontmij/Marktplan de opdracht verstrekt om een Strategisch Marketingplan voor Hoorn te schrijven. Het resultaat daarvan is afgelopen voorjaar onder de wonderlijke titel GOUD gepresenteerd.
Van bespreking hiervan in de Raad of in een Commissie is het niet gekomen omdat uw College direct heeft aangegeven niet onverdeeld gelukkig te zijn met het gepresenteerde rapport. Daarbij hebt u aangegeven met name moeite te hebben met de keuze voor GOUD als Leitmotiv.

 
Ondanks het feit dat er natuurlijk ook waardevolle elementen in het rapport zitten, zijn uw reserves hierbij ons inziens volkomen terecht. Het is ons een raadsel hoe een bureau waarvan je een zekere mate van professionaliteit mag verwachten tot een dergelijke keuze komt. Een slogan als “Hoorn, stad voor Goudzoekers” is natuurlijk geen goed idee. Wij begrijpen niet dat de eerder genoemde professionals kennelijk zo makkelijk voorbij gaan aan de negatieve klank en dus negatieve associaties die het woord Goudzoekers over het algemeen oproept.
 
Uiteraard kunnen er nog vele overlegrondes met dit en/of andere bureaus volgen. Ook kunnen nieuwe opdrachten worden geformuleerd. De wereld van de adviesbureaus is gewillig. Een uitnodiging voor een vervolggesprek of, beter nog, een nieuwe opdracht wordt altijd met open armen ontvangen. De urenteller tikt vrolijk verder!
 
De vraag is echter of dat zinvol of zelfs nodig is. Immers, Hoorn viert dit jaar feest. Met tal van activiteiten wordt stilgestaan bij het feit dat we 650 jaar geleden onze stadsrechten hebben gekocht. Voor veel GOUD overigens, dat dan weer wel.

Voor de organisatie van een en ander is een stichting opgetuigd waarvan het bestuur en de vele vrijwilligers bergen werk verzetten. Niemand zal het bestrijden dat zij daarvoor veel hulde verdienen.
 
Die Stichting Hoorn 650 werkt ook met een slogan: Hoorn moet je voelen! En hoe vaker ik die slogan lees, zie, hoor, enzovoorts, hoe briljanter ik hem vind. Deze slogan heeft precies de goede emotionele lading in zich, want inderdaad de belangrijkste boodschap die we alsmaar moeten uitsturen is Hoorn moet je voelen!
 
Het geniale van deze slogan is dat hij twee kanten op werkt. Hij is zowel te gebruiken voor onszelf, d.w.z. de bewoners, de bestuurders, de mensen die hier werken, enzovoorts. Alles wat er met onze stad gebeurt hoort hen te raken – en doet dat ook veelal – en voor zover dat nog niet het geval is moeten met name wij bestuurders eraan werken dat het hen wel raakt. Immers, Hoorn moet je voelen!
 
Tegelijkertijd is de slogan ook uitermate geschikt om te gebruiken naar de buitenwereld. Of het nu gaat om nieuwe inwoners, nieuwe ondernemers of de werving van bezoekers, recreanten en toeristen. Tegen iedereen kunnen we een wervend verhaal houden over de kwaliteiten die onze stad heeft te bieden en tegen iedereen kunnen we zeggen dat het zo fantastisch is dat zij het zelf moeten komen ondergaan. Immers, Hoorn moet je voelen!
 
Dit brengt mij, mede namens de fractie van de VVD-Hoorn, tot de volgende vragen:
1. Bent u met ons van mening dat Hoorn moet je voelen! een perfecte slogan voor Hoorn is?
2. Zo ja, bent u dan bereid om met het bestuur van Stichting Hoorn 650 in overleg te treden over de vraag of we als stad Hoorn moet je voelen! als slogan ook na dit feestjaar kunnen blijven gebruiken?

 
Bij het beschikbaar stellen van een subsidie aan Stichting Hoorn 650 is door de raad de nadrukkelijke boodschap meegegeven dat er ook iets bestendigs uit het feestjaar zou moeten voortkomen. Het blijvend hanteren van Hoorn moet je voelen! als slogan is ons inziens een goede invulling van die opdracht.
 
Hoorn moet je voelen! als slogan kan dan vervolgens het vertrekpunt zijn om eens in wellicht een andere setting en wat meer pragmatisch te gaan kijken hoe de eerder genoemde krachtdadige aanpak van de marketing van onze stad aangepakt kan gaan worden.

Met pragmatisch bedoel ik in dit verband vooral dat we weliswaar met onze kont in het water liggen maar toch ook met onze poten in de Westfriese klei staan. Dat betekent dat we altijd met beide voeten op de grond staan en nooit zweven en dat lijken externe bureaus wel eens te vergeten!
 
In afwachting van uw reactie,
Met vriendelijke groeten,

Harry van Lunteren - Fractievoorzitter

Reacties
Reactie: (Hoorn moet je Soelen)
20-8-2007, 13:44
Een duur bureau is inderdaad niet nodig. Het goedkoop klinkende ’Hoorn moet je voelen’ volstaat om onze stad representatief op de kaart te zetten. Meteen die prachtig vuilgrijs-met-rode vlaggen erbij, en we zijn klaar! Misschien dat de firma Van Soelen voor een vriendenprijsje mee kan denken, of moet zulks in tegenstelling tot de Hoorn 650-evenementen wel netjes aanbesteed worden..?