Herstel Westfriese Omringdijk moet van PvdA historisch verantwoord

ingevoerd op 28-10-2007

Herstel van de Westfriese Omringdijk moet cultuurhistorisch verantwoord gebeuren. Dat stelt de PvdA-fractie in Provinciale Staten van Noord-Holland in reactie op herstelwerkzaamheden van het hoogheemraadschap. Omdat de PvdA zich zorgen maakt of dit wel overal gebeurt hebben PvdA-statenleden Greet Blokker en Ed Wagemaker schriftelijke vragen gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland.

De Westfriese Omringdijk is een 126 kilometer lange dijk, ontstaan door de koppeling van een groot aantal korte dijken in de regio West-Friesland. De Omringdijk loopt via de steden Enkhuizen, Hoorn, Alkmaar, Schagen en Medemblik en omringt het oude gewest Westflinge, dat tegenwoordig bekend staat als West-Friesland. De geschiedenis van de dijk gaat ver terug: in stukken van rond 1250 wordt het bestaan van één ringdijk om West-Friesland voor het eerst vermeld.

Het Hoogheemraadschap Uitwaterende Sluizen is druk doende de dijk op het juiste waterwerend niveau te brengen. De PvdA is echter bezorgd over de manier waarop dit op sommige plekken gebeurt. Zo wordt de dijk hier en daar verbreed voor autoverkeer. Bovendien worden soms niet de historisch verantwoorde zogenaamde noordse stenen gebruikt, maar fabrieksmatige gelijkvormige basaltonblokken. PvdA-statenlid Greet Blokker: “De Westfriese Omringdijk is een provinciaal monument. Herstel en veranderingen van de dijk dienen daarom altijd op een cultuurhistorisch verantwoorde manier te gebeuren. De gelijkvormige basaltonblokken passen daar niet bij. Wij willen daarom van Gedeputeerde Staten weten waarom hiervoor is gekozen”.

Behalve bedreigingen ziet de PvdA echter ook kansen in de herstelwerkzaamheden. Tegelijk met herstel van de dijk zou ook het cultuurhistorische karakter van de dijk versterkt kunnen worden. Blokker: “Daar waar een gedeelte van de Westfriese Omringdijk, de Schellinkhouterdijk, Hoorn vanuit het oosten binnenkomt, bestaat de mogelijkheid werk met werk te maken. De dijk moet ook daar waterwerend worden gemaakt door ophoging. Dat betekent tevens werkzaamheden aan de parallel lopende Willemsweg, de ontsluitingsweg van Hoorn, die op de  Schellinkhouterdijk aantakt. Ter plekke zou het karakter van de historische dijk versterkt kunnen worden door een T-aantakking te realiseren. Bovendien wordt dan ook de snelheid uit het verkeer gehaald. Dit en de verwijdering van een paar bomen zal de Westfriese Omringdijk in volle glorie terugbrengen naar het oorspronkelijke beeld en tracé”.