Geen bezwaren tegen 30 km/u in binnenstad Hoorn

ingevoerd op 6-12-2007

De invoering van een maximum snelheid van 30 km/u in de binnenstad van Hoorn is sinds deze week een feit. De benodigde belijning is aangebracht en de bijbehorende borden zijn geplaatst. Daarmee is het 30-kilometerregime daadwerkelijk ingegaan.

Op 29 mei heeft het college van burgemeester en wethouders besloten tot invoering van een maximumsnelheid van 30 km/uur in de binnenstad van Hoorn. Het besluit is op 13 juni gepubliceerd en lag vanaf die datum 6 weken ter inzage. Belanghebbenden konden binnen deze periode bezwaar maken. Er kwamen geen bezwaren, zodat B en W opdracht konden geven de benodigde bebording en belijning aan te brengen bij de overgangen tussen 30 en 50 km/uur. 

Het plan om de maximumsnelheid in de binnenstad terug te brengen is verwoord in de Nota Verkeer en Parkeren Binnenstad (oktober 2000) en bevestigd in het Wijkplan voor de Binnenstad 2007-2020. De vele publiekaantrekkende voorzieningen (winkels, horeca en monumenten) alsmede de woonfunctie maken van de binnenstad een verblijfsgebied, waar in de ogen van de gemeente een lagere verkeerssnelheid past. Een lagere snelheid draagt bij aan de verkeersveiligheid en de bescherming van weggebruikers en passagiers. Gelet op het historische karakter van de binnenstad is een groot aantal straten zodanig ingericht dat hier redelijkerwijs toch al niet sneller gereden kan worden dan 30km/uur.

Gedempte Turfhaven
Eerder dit jaar hebben B en W al het concept-verkeersbesluit genomen voor de invoering van 30km/uur. Ook toen heeft het besluit ter inzage gelegen en konden belanghebbenden zienswijzen indienen. De op dat moment ontvangen zienswijzen zijn aanleiding geweest om de Gedempte Turfhaven nog niet op te nemen in het 30km-gebied.

De Gedempte Turfhaven voldoet niet aan de landelijke eisen voor een 30km zone. De straat heeft op dit moment een ruim profiel dat niet geheel strookt met de verblijfsfunctie van de straat. In 2008  wordt de Gedempte Turfhaven heringericht, waarbij de straat een inrichting krijgt die bij de verblijfsfunctie past. Dan zal de straat aan de 30-km zone worden toegevoegd.

Reacties
Reactie: (Biker)
28-12-2007, 18:12
En wie gaat die snelheid controleren?

Reactie: (D!RK)
7-12-2007, 18:22
Wel de gehele binnenstad, want er staan al borden genoeg, en elke ingang is goedkoper en duidelijker!
Dus nergens binnen de oude grenzen 50 want elk bord extra kost geld!
Ook eens kijken of er minder borden kunnen, soms is met strepen een parkeer of stopverbod duidelijker dan een bord waar een vrachtwagen voor stond te lossen!