PvdA tegen verdwijnen parkeerplekken bij haven

ingevoerd op 12-1-2008

De Hoornse PvdA-fractie is tegen het beperken van parkeer-plekken bij de haven. De gemeente overweegt uit ”toeristisch oogpunt” een aantal straten zoals de Nieuwendam, Appelhaven, Veermanskade, ’t Hoofd en de Oude Doelenkade autovrij te maken, maar volgens de PvdA zijn er te weinig alternatieve plekken voor bewoners de binnenstad. In een brief aan B&W meldt de PvdA: ”Vanwege de koppeling die gemaakt wordt in het Verkeersplan tussen het autovrij maken van een vijf-tal straten en de vergunning-houders-gebieden is ook een beperking van het aantal vergunningen per huishouden nu niet nodig.”

Lees hier de volledige brief:


Aan het College van Burgemeester en Wethouders en in afschrift de leden
van de gemeenteraad van Hoorn.

 
Betreft: parkeervergunningen binnenstad
 
         Hoorn, 10 januari 2008
Geacht college,


Op 17 december heeft de PvdA-fractie een werkbezoek gebracht aan de Bewonersvereniging Havenkwartier. Tijdens dit bezoek heeft de bewonersvereniging haar zorgen geuit over de mogelijke wijzigingen in het parkeervergunningsysteem in de binnenstad. Dezelfde zorgen heeft de fractie ook vanuit het OLB bereikt. Hoewel er op dit moment nog slechts sprake is van een discussiepunt in het kader van het nieuwe verkeersplan voor de binnenstad, en niet van een concreet beleidsvoorstel, meent de PvdA-fractie toch reeds nu de bezorgdheid onder de bewoners met u te delen. De gedetailleerde manier waarop het discussiepunt gepresenteerd is, wekt namelijk bij veel bewoners de indruk dat er al sprake is van een concrete beleidswijziging.
De PvdA-fractie is groot voorstander van een autoluwe binnenstad. Om dit te verwezenlijken, dienen bezoekers zo veel mogelijk aan de randen van de binnenstad te parkeren. Het opheffen van betaaldparkeerplaatsen kan in dit opzicht op onze steun rekenen.
 
De fractie is daarnaast van mening dat historisch waardevolle en toeristisch aantrekkelijke locaties zo mogelijk autovrij gemaakt kunnen worden. Wij hebben u enige tijd geleden een voorstel  gedaan inzake het autovrij maken van het Munnickenveld.Maar het autovrij maken van straten is niet een “wet van Meden en Persen”. Ieder keer weer zal er een zorgvuldige afweging gemaakt moeten worden. Wij komen verder in deze brief hier op terug. De fractie is  dan ook van mening dat voorzichtig omgegaan moet worden met de belangen van de bewoners van de binnenstad.
In het gesprek met de bewoners van het Havenkwartier ging het vooral om:
1.Het mogelijk intrekken van de tweede parkeervergunning van huishoudens,
2.Het onderverdelen van de binnenstad in meer parkeerzones, waarbij voor de diverse zones een ander vergunningenbeleid zal gelden,
3.Het autovrij maken van een aantal straten waar het regime van vergunningparkeren geldt.

Het is vooral het 3e punt dat onze aandacht trekt. Wij zijn het met u eens dat de druk op de bestaande parkeerplaatsen groot is. En dan vooral als het gaat om het vergunningparkeren. Daartoe heeft de gemeente al een maatregel genomen om de parkeertijd voor vergunninghouders te verlengen naar 23.00 uur. Dit beleid heeft soelaas gebracht.
Met deze maatregel liet de gemeente ook zien dat zij prudent omgaat met de belangen van de bewoners in de Binnenstad. Deze houding  past ook geheel in het beeld en beleid om de woonfunctie in de Binnenstad te versterken. Het kan niet zo zijn dat er eerst een jarenlang beleid wordt ontwikkeld om de woonfunctie te versterken om daarna het wonen onaangenaam te maken.
Daarbij is de PvdA ook van mening dat als er problemen zijn met parkeren eerst gekeken moet worden naar de mogelijkheid om het betaald parkeren vanuit de Binnenstad naar de rand van de stad te verplaatsen om hiermee ruimte te geven aan de vergunningparkeerders. Dit beleid past  naadloos in dat van de autoluwe Binnnestad.

Tenslotte komen wij op de kern van ons schrijven. Wij constateren in het nieuwe verkeersplan een nieuw element in de discussie, en dat is het toeristische aspect. U stelt voor om een aantal straten autovrij te maken omdat auto’s op de openbare weg een sta in de weg zijn voor toeristen en een onvolledig beeld geeft van de schoonheid van de huizen en straten. U noemt daarbij de Nieuwendam, Appelhaven, Veermanskade, ’t Hoofd en de Oude Doelenkade. Al eerder in deze brief hebben wij gesteld dat het autovrij maken van een straat mogelijk moet zijn. Wij hebben het Munnickenveld genoemd vanwege de schoonheid van het gebied en de huizen. En in dit geval is het mogelijk om het vergunningparkeren te verplaatsen naar het Dal. Dat is dus in de onmiddellijke nabijheid. Dat kan niet worden gezegd van bovengenoemde straten. De betaald parkeerplaatsen die in aanmerking kunnen komen voor omzetting naar vergunningplaatsen in de onmiddellijke omgeving van de vijf genoemde straten zijn te gering.
Het belang van de toeristen in Hoorn weegt voor de PvdA niet op tegen die van de bewoners. Het zijn de bewoners die 12 maanden in het jaar wonen en leven in de stad. Zij hebben volgens de PvdA de oudste rechten. Het lijkt ons in het belang van de vitaliteit van de stad niet wenselijk om het klimaat van het wonen te verslechteren.
Dit betekent dat de PvdA geen voorstander is om de vijf genoemde straten autovrij te maken. En hiermee is ook het voorstel om het vergunningengebied op te delen in meerdere parkeerzones te voorbarig. Vanwege de koppeling die gemaakt wordt in het Verkeersplan tussen het autovrij maken van een vijf-tal straten en de vergunnighoudersgebieden is ook een beperking van het aantal vergunningen per huishouden nu niet nodig.   
De PvdA zal dit standpunt bij de discussie van het Verkeersplan op deze manier aan de orde stellen.

 
Met vriendelijke groeten,

Namens de PvdA-fractie
Alex Flameling
Piet Bruijhns
 
c.c. Vereniging van Bewoners van het Havenkwartier, OLB en de Pers.