Effect betaald parkeren in binnenstad beperkt

ingevoerd op 31-5-2008

Het effect van het beleid van betaald parkeren in de binnenstad is beperkt. Dit is de conclusie uit een in opdracht van de rekenkamercommissie gedaan onderzoek door Grontmij/Parkconsult. In 2007 en 2008 zijn het parkeerbeleid in de binnenstad en de effecten van dit beleid onderzocht. Het blijkt dat het parkeerbeleid in de periode 2000- 2004 helder en consistent is geweest, maar dat de effecten beperkt zijn. Na 2004 is het beleidsmatig stil gebleven en is er niet verder ontwikkeld. Er is sprake van een spagaat: aan de ene kant een autoluwe binnenstad en aan de andere kant moeten de voorzieningen goed bereikbaar zijn. Het verbeteren van de bereikbaarheid van de binnenstad heeft alleen kans van slagen als gekozen wordt voor ingrijpende maatregelen.
 
Gebleken is uit het onderzoek dat het verkeer in de binnenstad niet verder afneemt. Het lang parkeren aan de rand van de binnenstad blijkt slechts in geringe mate te zijn toegenomen en het gebruik van de parkeergarages stijgt licht en niet fors zoals beoogd. In 2005 is de parkeertijd in de binnenstad van maximaal 1 naar maximaal 2 uur verruimd. Dat kan een verklaring zijn voor het dalen van de bezettingsgraad van het lang parkeren op koopavonden. Inwoners en bezoekers betalen liever meer om zo dicht bij de winkels te kunnen parkeren. Op de piektijden, donderdagavond en zaterdag, is er een probleem ontstaan door het parkeren van niet-vergunninghouders op de plaatsen voor vergunninghouders. De controle is niet zo scherp dat dit gedrag wordt ontmoedigd.

De harmonisering van parkeertarieven in 2006 heeft wel een eenvoudiger tarievenstructuur en een verhoging van inkomsten opgeleverd maar geen noemenswaardige toename van het lang parkeren. Gebleken is dat er in Hoorn voldoende goedkope parkeerplekken zijn. Er is nauwelijks sprake van een parkeerprobleem. Over de communicatie, van groot belang bij verkeers- en parkeerzaken, concludeert de rekenkamercommissie dat het accent is komen te liggen op de afzonderlijke maatregelen waardoor de samenhang tussen de maatregelen en projecten alsmede de overkoepelende doelstelling naar de achtergrond zijn verdwenen.

De rekenkamercommissie geeft de volgende aanbevelingen: het beleid verder ontwikkelen en scherpe keuzes maken, de differentiatie in tarieven opnieuw bekijken, strenger handhaven in vergunningengebieden op koopavonden en zaterdagen, meer bekendheid geven aan het goedkope parkeren op de lang parkeerlocaties en parkeergarages en meer inzetten op communicatie. De rapporten over het betaald parkeren in de binnenstad zijn beschikbaar via www.hoorn.nl. De gemeenteraad behandelt de rapporten na de zomervakantie.

Reacties
Reactie: (Jeroen)
1-6-2008, 15:14
Het klopt toch echt wel. Het is vooral een kwestie van perceptie bij mensen die alleen op genoemde momenten (do, za) in de binnenstad komen.
De parkeerruimte op andere momenten is overvloedig. Helaas is het wel zo dat er veel, vooral ’per ongeluk’, gebruik gemaakt word van vergunninghoudersplaatsen door mensen die daar niet mogen staan. Heeft niet met handhaving/controle te maken maar met duidelijke borden/aanwijzingen.

Reactie: (jan)
1-6-2008, 12:16
Hieruit blijkt gewoon wel dat de opdrachtgever de uitkomst bepaald ! Die rekenkamer kan je ook wel opheffen, iedereen in Hoorn weet dat deze uitkomst niet klopt en als men denkt dat de burgers kleine kinderen zijn dan slaat men ( zoals gewoonlijk) volledig mis ! wat een zootje !