VVD-Hoorn niet enthousiast over verkeersplan.

ingevoerd op 6-6-2008

De fractie van de VVD-Hoorn staat niet te juichen bij het concept Verkeersplan Binnenstad, zoals dit inmiddels tijdens een aantal bijeenkomsten met bewoners en gebruikers van de binnenstad is besproken.

De teneur van de reacties zoals die tijdens die bijeenkomsten werden uitgesproken, maar ook van reacties die rechtstreeks bij de fractie zijn binnengekomen, sluit aan op de opvattingen van de VVD-Hoorn.
Kortheidshalve laten die bezwaren zich samenvatten tot onvoldoende begrip voor de positie van de binnenstadsbewoners en het werken in een verkeerde volgorde.

“Wanneer je beleid voorstaat waarbij je tegen een deel van de bewoners van de binnenstad zegt dat ze nog maar een vergunning kunnen krijgen, die ook nog veel duurder wordt en waarmee je soms niet meer voor je deur kunt parkeren, dan geef je een negatief signaal af aan de binnenstadsbewoners”, aldus fractiewoordvoerder Chris van der Meij, “en daar wil de VVD-Hoorn niet aan meedoen”.
“Natuurlijk is de ruimte voor parkeren in de binnenstad beperkt, dat begrijpen we” vult fractievoorzitter Harry van Lunteren aan, “maar dat probleem wordt met het voorgestelde beleid niet goed aangepakt. Zoiets kun je toch niet een versterking of een ontwikkeling van de centrumfunctie van Hoorn noemen?”

Voor de VVD-Hoorn staat als een paal boven water dat eerst voor voldoende parkeervoorzieningen aan de randen van de binnenstad zal moeten worden gezorgd, alvorens je het maaiveld parkeren in de binnenstad verder kunt terugdringen.

Tegelijkertijd zijn de liberalen ervan overtuigd dat de overblijvende parkeerruimte in de binnenstad primair voor de bewoners zal moeten worden bestemd. Daarbij heeft de grootste oppositiepartij grote moeite met het invoeren van een gemengd vergunningenstelsel waarbij afhankelijk van waar men in Hoorn woont men 1 of twee parkeervergunningen kan krijgen.

Feit is dat ook in de binnenstad veel tweeverdieners wonen waarvan beide partners een auto gebruiken voor het woon-werk-verkeer. Hoorn is nu eenmaal een gemeente met een grote uitgaande werkpendel; ook dat is een gegeven grootheid.
 
Door eerst vervangende parkeerruimte te scheppen en vervolgens de bewoners voorrang te geven voor de overblijvende parkeerplaatsen in de binnenstad denkt de VVD-Hoorn dat de noodzaak voor zo’n gemengd vergunningenstelsel kan worden voorkomen.

Dat die parkeervergunning ook nog eens flink in prijs zou moeten worden verhoogd, met feitelijk als enige motivatie dat het in Hoorn goedkoper is dan elders, is voor de liberalen ook moeilijk te verteren. “Een redelijke en gespreide verhoging is bespreekbaar”, aldus Van der Meij, “maar met wat door het college nu wordt voorgesteld gaan ze wat ons betreft te hard en te ver”.

Ten slotte heeft de VVD-Hoorn zich hogelijk verbaasd over het voorstel het Munnickenveld autovrij te maken. Deze verbazing kent twee gronden. In de eerste plaats stond dit idee niet in de versie van het Verkeersplan Binnenstad dat door de politiek is besproken en in de tweede plaats dringt zich hier de vraag op: “Waarom nu juist het Munnickenveld?”.

Met deze standpunten zal de VVD-Hoorn de verdere discussie over het Verkeersplan Binnenstad ingaan.

Reacties
Reactie: (Annette)
11-6-2008, 17:13
Lieve Theo, mensen die werken betalen belasting, betaling WOZ en hebben recht dat ook hun belangen behartigd worden. Mt die belastinggelden kunnen weer verder milieu-vriendelijke oplossingen bekostigd worden. Waarom denkt je anders dat onze overheid het aantal auto’s en het gebruik daarvan zo angstvallig op peil houdt? Zonder dat gaan ze failliet en is er dus helemaal geen geld meer voor het milieu.

Reactie: (Theo)
8-6-2008, 02:44
Leuk populistich geleuter van de VVD. Maar mensen met 2 auto’s of meer moeten ook in Hoorn maar de gevolgen eens voelen van het wereldwijd milieubeleid. Een auto voor de deur ok, maar 2 of meer, jammer. En welk alternatief biedt de VVD dan. Makkelijk (terechte kritiek overigens) geven, maar van een politieke partij verwacht ik dan ook een alternatief. Hier wordt nu al 15 jaar over geleuterd. Echt beleid is en wordt er nooit gemaakt. Ook niet door de VVD.

Reactie: (m.schurink)
6-6-2008, 15:57
Da’s natuurlijk makkelijk scoren voor de VVD. Vanuit de leunstoel kennisnemen van de vele reacties van binnenstadsbewoners op de gemeentelijke website, constateren dat diezelfde bewoners fel gekant zijn tegen de hoofdpunten in het Verkeersplan en dan pas zelf in actie komen.
Overigens bespeur ik ook nog eens een paar kilootjes boter op de hoofden van de VVD’-ers
In de vorige raadsperiode, toen de VVD nog deel uitmaakte van de coalitie, was de VVD’er Henk Hansen als wethouder onder meer verantwoordelijk voor de infrastructuur. De verkeers- en parkeerproblematiek in de binnenstad is mede ontstaan c.q. in stand gebleven doordat in zijn ambtsperiode onder zijn verantwoordelijkheid te weinig initiatieven zijn ontwikkeld om de blikproblemen grondig en duurzaam aan te pakken. Daarom zit zijn opvolger, Van der Maat, en de bewoners van deze stad met de gebakken peren.
Trouwens, onder wiens bewind is de oude schouwburg aan de Westerdijk gesloopt? Ik heb de VVD’ers toen niet kunnen betrappen op een voorstel om het Gat van Hansen te dichten middels een parkeervoorziening voor buurtbewoners en bezoekers van de binnenstad.
En dan nog dit: Het blikvrij maken van het Munnickenveld is al een tamelijk belegen plan, bedacht en in de raad gelanceerd door het PvdA-raadslid Piet Bruijns. Waarom de VVD daar nu pas een punt van maakt doet mij, partijloos burger, vermoeden dat de fractie de weg een beetje kwijt is, althans in de binnenstad.

Reactie: (Ikke Auto)
6-6-2008, 11:55
Jammer dat de VVD weer eens verdeeld is,maar ik ben het nu toch echt met van der Mey eens.

Reactie: (kees)
6-6-2008, 11:32
Niemand is enthousiast over dit plan, maar ja what’s new..........