HOORN - De oer-Hollandse snoepwinkel Jamin krijgt na tweeënhalf jaar weer een nieuwe grootaandeelhouder. Jamin wordt overgenomen door Hermans Retail Europe in Hoorn. Doel is het aantal winkels in Nederland op langere termijn te verdubbelen tot driehonderd. Dit meldt het Financieel Dagblad. Overigens is de regionale TV-zender Regio22 van hetzelfde Hermans in Hoorn sinds kort uit de lucht. De kwaliteit van de programma’s werd door de ProgrammaRaad Noord-Holland als onvoldoende bevonden waarop Ziggo Regio22 verwijderde uit het kabel-aanbod. Hermans Beheer is ook betrokken bij de ontwikkeling van de ”Blauwe Berg” bij de A7 in Hoorn. Daar moet onder andere een bioscopencomplex verrijzen.
Hermans Retail, gespecialiseerd in verkoop van cd’s en dvd’s, neemt voor een onbekende som een meerderheidsbelang in de 125 jaar oude winkelketen, bekend van zijn bitterkoekjes en dubbeldikke ijswafels.
De komst van Hermans Retail moet Jamin weer vaart geven. ’Wij denken dat Hermans de ervaring en expertise heeft om onze strategie sneller en beter uit te voeren’, zegt directeur Anita Wetterhahn-Reijnen. Jamin telt 139 winkels, waarvan er 132 op franchisebasis worden geëxploiteerd. De jaaromzet bedraagt ruim euro 40 mln. Volgens het laatst gedeponeerde jaarverslag boekte het bedrijf in 2008 een nettowinst van euro 950.000.
Jamin voert strategie versneld uit
Jamin telde op zijn hoogtepunt in de jaren zestig van de vorige eeuw ruim 600 vestigingen. Met de opmars van de supermarkt kalfde de keten sterk af. Maar Wetterhahn ziet nu weer goede groeimogelijkheden. ’Er is nog genoeg te doen in Nederland.’ Zij ziet ruimte voor nieuwe winkels in grote steden en in winkelcentra.
Evenals andere retailketens heeft Jamin last van de recessie. ’Er zijn minder passanten in de winkelstraat. Maar de gemiddelde besteding van de Jamin-klant is gestegen’, stelt Wetterhahn vast. Zij schrijft dat toe aan opwaardering van het assortiment. Hermans Retail Europe beschikt over eigen winkelformules, waaronder het woonmerk LifeStyle, en realiseerde in het boekjaar 2008-2009 een omzet van ruim euro 60 mln.
Oud-aandeelhouders blijver
De vier vroegere aandeelhouders blijven in een minderheidspositie verbonden aan de onderneming. Tot hen behoren directeur Wetterhahn en Carel van Bemmelen, directeur van investeringsmaatschappij Neerlands Glorie, bekend van het conservenmerk HAK. De overige twee aandeelhouders blijven anoniem.
Dit viertal nam Jamin eind 2007 over van de zittende directie, die het bedrijf op haar beurt had gekocht van Ahold. Het streven was de snoepwinkels nieuw leven in te blazen. Maar op eigen kracht bleek dat niet eenvoudig.