COLUMN
Waarom gaat alles VERKEERd met VERKEER in ons mooie Hoorn? Deze vraag stel ik niet alleen geregeld, maar talloze inwoners van onze stad! Natuurlijk hoor ik de verantwoordelijken alweer roepen dat ”elke weggebruiker verstand van verkeerszaken meent te hebben”, maar in feite is dat natuurlijk ook zo. Uiteraard zijn het soms complexe zaken en spelen vele belangen een rol, maar je maakt mij niet wijs dat er voor bijvoorbeeld deze zeer actuele verkeersproblemen geen oplossingen te vinden zijn: File binnenstad door stoplichten Veliusbrug, abrupte sluiting van fietsroute via Willem de Zwijgerlaan, onveilige situaties op dijk bij Willemsweg.
Dankzij onze prachtige ligging aan het water (waar we langzamerhand ook werk van maken en dus van kunnen genieten...) heeft onze oude binnenstad het extra lastig wat verkeerszaken betreft. En door enkele (al dan niet terechte) keuzes uit het verleden, variërend van geen rondweg door havenkwartier, invoering van éénrichtingsverkeer in binnenstad, het nog niet verplaatsen van busstation, het afsluiten van Vollerswaal, vrijwel afsluiten van Venenlaankwartier, etc. is het er zeker niet gemakkelijker op geworden. Ik moet dan ook altijd lachen als ons gemeentebestuur om milieuredenen weer een aardgasauto of elektrische auto met veel tamtam in gebruik neemt. Er vallen in onze (binnen)stad immers nog vele milieukilometers te winnen, een ritje van enkele kilometers rijd je snel als je van A naar B wilt... En van B naar A kan zomaar het dubbele zijn.
Verkeer(D)sZaak file binnenstad
Er zijn nu enkele zeer actuele Verkeer(D)sZaken. Neem de lange file die op zaterdagen (markt!) ontstaat in de binnenstad omdat de verkeerslichten bij de Veliusbrug niet goed zijn afgesteld. Nadat dit o.a. door een raadslid enkele malen was gesignaleerd, stonden er deze zaterdag zelfs twee Stadswachten het verkeer met de hand te regelen. Valt mij nog mee want voor Verkeersregelaars doen wij in Hoorn tegenwoordig een beroep op de wel opgeleide vrijwillige (!) Verkeersregelaars van de SESH. Niet vreemd in een land waar de politie zich ook al te goed voelt om Gevonden Voorwerpen te beheren. Maar afijn, deze zaterdag was de file iets korter dan die van de afgelopen weken. Maar toch: Een ambulance (met zwaailichten aan) stond ook lange tijd vast...
Willem met zijn Grote Mond-laan
Ander actueel Verkeer(D)szaakje: Jarenlang fietsen duizenden bewoners van de Kersenboogerd naar de binnenstad. Iets wat onze gemeente zegt te propageren... En nu, zomaar, Pats Boem, een hekwerk blokkeert deze jarenlange fietsroute bij de Willem de Zwijgerlaan. Zelfs kinderwagens kunnen er niet meer door. HALLO gemeente, wij 20.000 inwoners van de Kersenboogerd, zijn er nog steeds hoor! Of is dat handjevol bewoners van die Willem met zijn Grote Mond-laan belangrijker? Welk raadslid pakt nog dit weekend de handschoen op? Als er ergens vragen moeten worden gesteld is het wel hier, jullie stellen wel vragen over minder belangrijke zaken, dus schiet op! Artikel 43 vragen en snel! Zijn ze daar op de Nieuwe Steen 1 en de Willem de Zwijgerlaan 1 t/m 30 helemaal gek geworden?
Petitie ”Kersenboogerd wil zijn fietsroute terug!”
En ik ben uiteraard niet te beroerd om te pleiten voor een Petitie a la De Dijk: ”Kersenboogerd wil zijn fietsroute terug!” Ik zal uiteraard niet oproepen om met wat sterke armen uit onze wijk het hekwerk uit de grond te trekken om die vervolgens als tuinhekje te plaatsen bij één van die villa’s aldaar... nee dat zal ik niet doen, want dat is onredelijk. Net zo onredelijk als dit hekwerk! Uitspraak van een rechter of niet, dit hekwerk is onrechtmatig en onrechtvaardig. En anders kunnen we natuurlijk nog de fietsen van de wethouders gaan jatten. sorry lenen, maar nee, dat is onredelijk en onrechtmatig... Maar Nieuwe Steen 1, vergis je niet, we zijn hier met z’n 20.000-en...
”Je maintiendrai”
De lijfspreuk van Willem de Zwijger (Willem van Oranje) was ”Je maintiendrai” (Ik zal handhaven). Aan het eind van zijn leven breidde de prins deze uit: ”Je maintiendrai l’honneur, la foy, la loi de Dieu, du Roy, de mes amis et moy” (Ik zal de eer, het geloof en de wet van God, van de koning, van mijn vrienden en mij handhaven). Het valt te hopen dat de inwoners van de Kersenboogerd hier ook onder vallen...
Onveilige en onaffe dijk
Tja en dan hebben we natuurlijk nog het al 4 jaar lang actuele kwestietje van de dijk Enkhuizen-Hoorn. Moest volgens de experts opgehoogd worden, duurde wat langer, maar volgens Hoogheemraadschap gaat alles volgens planning... Concreet hebben we al jaren gevaarlijke situaties op en onder aan de dijk (Willemsweg en Provincialeweg) en kunnen we onze dijk als wandelaar, zwemmer, fietser, automobilist al die jaren niet gebruiken. Fraai staaltje ’vakmanschap’ van ons Waterschap dat zich graag Hoogheemraadschap noemt en dit weekend in hun 43-miljoen-kantoor last van wateroverlast had... Volgens laatste toezeggingen van Waterschap zou de dijk naast de Willemsweg nu (”uiterlijk juni 2012”) klaar moeten zijn, maar nee hoor, alleen wat stukjes asfalt en nog niet vrijgegeven om veiligheidsredenen. Zeg wethouder, moet je nu niets eens echt boos worden op die Waterschappers?
Doe dan maar 3 tunnels
Als we dit soort Verkeer(D)sproblemen in onze stad al niet binnen redelijke termijnen kunnen oplossen, wat kunnen we dan wel? Ach, op de Nieuwe Steen 1 kunnen ze wel 3 tunnels (”3 voor de prijs van 2,5”, koopje want nu laagconjunctuur!) bestellen om problemen bij de spoorwegovergang van het Keern op te lossen. En de fietsroute van binnenstad naar Risdam veiliger te maken natuurlijk. (Hoeveel mensen wonen er eigenlijk in Risdam? En is er niet een Goudkustje dat bezwaar kan aantekenen?)
Tunnel in mijn achtertuin
Niemand wil een tunnel in (onder) zijn achtertuin. Laat staan voortuin. Ik bedoel maar te zeggen, het is met verkeersmaatregelen altijd lastig. Als je jaren lang geen autoverkeer voor je deur hebt gehad (Vollerswaal) dan wil je dat doorgaand verkeer niet meer terug. Als je nu, na jaren drukte, aan een hele rustige Venenlaan woont, dan zit je niet op meer drukte te wachten. Toch moeten we ons afvragen of privébelangen (straatbelangen) belangrijker zijn dan het ”algemeen verkeersbelang”. Raadsleden moeten nee durven te zeggen tegen bewoners van Vollerswaal, Willem de Zwijgerlaan, Venenlaankwartier, etc. om te zorgen dat onze binnenstad leefbaar en berijd- en bereikbaar blijft. Voor automobilisten en fietsers.
Hans Stuijfbergen